view this here

16/04/16

Apakah itu Koma-koma??

Assalamualaikum para pembaca?
Kali ini segmen kesihatan/info dari Abg Riz ialah untuk memperkenalkan lebih dekat lagi rempah yang termahal di dunia ini iaitu koma-koma.

Apakah itu koma koma?


-Koma-koma, kumkum atau safron merupakan sejenis rempah (Crocus sativus). Koma-koma merupakan antara rempah yang termahal di dunia yang mana harganya boleh mencecah ribuan ringgit per sekilo.

       Saffron, bumbu kari yang banyak digunakan untuk masakan khas Timur Tengah dan India. Bumbu yang terkenal dengan sebutan koma - koma ini merupakan pewarna alami sekaligus penyedap rasa yang bagus untuk kesihatan.

Saffron mengandungi crocin sebagai salah satu bahan pewarna karotenoid. Zat ini membuat makanan menjadi berwarna kuning keemasan.

Saffron juga mengandungi banyak zat anti-karsinogenik, anti-mutagenik, immunomodulasi, dan antioksidan. Biasanya digunakan pada masakan Asia seperti masakan India, Arab, atau Turki. Saffron juga sering digunakan untuk pewarna pada kuih-kuih, minuman, masakan, dan minuman keras.

 Kenapa ianya mahal?

-Ternyata saffron berasal dari tangkai putik bunga crocus sativu. Kerana jumlah putiknya sedikit maka saffron termasuk rempah termahal di dunia. Bunga saffron sendiri berwarna ungu dan hanya memiliki 3 tangkai putik dalam 1 bunga.

Tangkai putiknya memiliki tekstur yang halus seperti benang berukuran 2 - 4 cm. Putik bunga saffron berwarna oren terang seperti kunyit dan berkualiti tinggi.

Apa rasa rempah termahal ini?

 -Saffron memiliki rasa sedikit pahit di lidah dan aromanya legit.

 Rempah-rempah ini ternyata telah dibudayakan sejak 3000 tahun yang lalu. Sebahagian besar bunga saffron ditanam di wilayah Mediterania hingga ke timur wilayah Kashmir. Setiap tahun, para petani dapat menghasilkan sekitar 300 ton saffron dari seluruh dunia. 

Beberapa negara penghasil saffron di dunia adalah Iran, Spanyol, India, Yunani, Azerbaijan, Maroko, dan Italia.
Ada banyak khasiat Saffron ini, anda boleh rujuk disini Khasiat saffron
 

 Namun berhati-hatilah jika mengkonsumsinya terlalu banyak. Jumlah pengambilan  yang terlalu banyak dapat menimbulkan kesan keracunan. Jadi sebaiknya gunalah saffron dengan jumlah yang sewajarnya.

Tiada ulasan:
Write ulasan

Haii.. Sila komen dengan baik. Terima kaSih. "hormati orang itu lebih baik dari memburukkan orang"

Advertisement

google.com, pub-1354138219716541, DIRECT, f08c47fec0942fa0